12.10.2017

Čuvajte se plivanja pneumatika – Uputstvo za bezbednu vožnju po jakoj kiši

Na pomolu su jake kiše, a jesen donosi tamnije večeri a ponekad i obilnu kišu. Iznenadni pljuskovi i barice vode na kolovozima mogu da prouzrokuju opasne situacije za vozače ako automobil krene nekontrolisano da pliva po površini vode. Rizik od plivanja pneumatika najviši je u kolotrazima i krivinama, gde pneumatik od kolovoza može da odvaja i nekoliko centimetara vode. Međutim, bezbedna vožnja po kišovitom vremenu je moguća sve dok obraćate pažnju na nekoliko osnovnih činjenica. 

Kod vožnje po kiši dve stvari od izuzetnog značaja su: brzina vožnje i stanje pneumatika. Ako je kolovoz poplavljen a vaši pneumatici su izlizani, pre svega treba da smanjite brzinu. 

„Pljusak i istrošeni pneumatici predstavljaju lošu kombinaciju. Međutim, ako vozite prebrzo, automobil će početi da pliva po površini vode čak i ako imate dobre pneumatike. Po jakoj kiši trebalo bi da smanjite brzinu na čak 15–20 km/h kako biste omogućili šarama na gazećoj površini da izbace svu vodu između pneumatika i kolovoza,” objašnjava Mati Mori, direktor tehničkog korisničkog servisa u kompaniji Nokian Tyres. 

Čak i sa dobrim pneumaticima postoji realna opasnost od plivanja, a izlizani pneumatici plivanje čine gotovo neizbežnim. Na testu finskog časopisa o pneumaticima Tekniikan Maailma, visokokvalitetni letnji pneumatici u dobrom stanju počeli su da plivaju na ravnom putu pri dubini vode na asfaltu od 6 mm i brzini automobila od 80 km/h. Izlizani letnji pneumatici počeli su da plivaju već na 70 km/h a zimski pneumatik bez šiljaka prošao je još lošije. 

Veliki zahtevi za pneumatike tokom jeseni

Ljudi često tokom jeseni izližu letnje pneumatike i kupuju nove na proleće – iako prednosti dobrog kompleta pneumatika najviše dolaze do izražaja baš u jesen. 

„Što je pneumatik noviji, to bolje funkcioniše u svim uslovima. Samim tim, što je pneumatik izlizaniji i što je dubina šare manja, šanse za plivanje pneumatika su veće. Do toga dolazi zato što je zapremina brazde premala da bi primila vodu koja se nalazi između kolovoza i pneumatika,” kaže Mori

Dubina šare na novim letnjim pneumaticima iznosi oko osam milimetara. Zakon dozvoljava vožnju i sa pneumaticima dubine šare od 1,6 milimetara, ali takvi pneumatici zapravo više nisu bezbedni. Pneumatike treba zameniti kada se dubina šare približi četiri milimetra. Sa manjom dubinom od navedene šanse za plivanje pneumatika se dramatično povećavaju.Pritisak u pneumaticima je takođe od velikog uticaja na ponašanje automobila po kišovitom vremenu. Korisno je redovno proveravati pritisak jer preterano nizak pritisak povećava rizik od plivanja i utiče na vozne karakteristike pneumatika. 

Predviđanje je ključno

Do plivanja pneumatika dolazi prilikom formiranja sloja vode između pneumatika i kolovoza. Osećaj je kao klizanje po vodi. Automobil više ne reaguje na pomeranje upravljača i nema prianjanja. Automobil kojim se ne može upravljati može da prouzrokuje neočekivane probleme. 

Vozači treba da predvide opasne situacije i da izbegavaju vožnju po kolotrazima.

„Ne razumem zašto toliki broj ljudi vozi po kolotrazima kada pada kiša – upravo tu je najveći rizik od plivanja pneumatika. Uz to, vožnja po kolotrazima haba pneumatike jer je asfalt tu grublji. To je još jedan razlog zbog kog treba voziti van kolotraga,” ističe Mori

Ako uprkos svoj predostrožnosti ipak dođe do plivanja pneumatika, važno je sačuvati prisebnost i pravilno reagovati. Pritisnite kvačilo, pustite gas i čvrsto držite upravljač. Nemojte okretati upravljač jer automobil čiji pneumatici plivaju neće reagovati na to. 

Saveti za bezbednu vožnju po jakoj kiši

  1. Usporite
  2. Nemojte voziti po kolotrazima punim vode, gde je rizik od plivanja najviši
  3. Vozite sa pneumaticima koji su u dobrom stanju i imaju dobinu šare od najmanje 4 mm
  4. Proverite pritisak pneumatika
  5. Ako ipak dođe do plivanja pneumatika, ostanite prisebni, pritisnite kvačilo i čvrsto držite upravljač 

Kako reagovati na plivanje pneumatika

  • Ostanite prisebni!
  • Pritisnite kvačilo i sklonite nogu sa papučice gasa kako biste usporili.
  • Nemojte da okrećete upravljač s jedne strane na drugu već ga držite usmerenog u željenom pravcu kretanja dok se prianjanje ne vrati
  • Nemojte kočiti niti ubrzavati kod plivanja pneumatika jer će to dodatno umanjiti prianjanje. 

Dodatne informacije – Opasnosti plivanja pneumatika:

www.nokiantyres.com/innovation/safety/dangers-of-aquaplaning/

Arhiva novosti