16.01.2019

Gospodari ekstrema na Grenlandu – preko glečera na pneumaticima Nokian Hakkapeliitta

Sedmoro ljudi, tri vozila i 5.000 kilometara leda. Prošlog proleća, islandsko-američka ekspedicija vozila je od južne obale Grenlanda do najsevernije tačke ove zemlje i nazad tokom 20 dana. Jedno od specijalnih vozila ovog tima koje je konstruisala kompanija Arctic Trucks bilo je opremljeno pneumaticima Nokian Hakkapeliitta 44, napravljenim za pravu zimu. Ova divlja avantura po beskompromisnoj arktičkoj klimi predstavljala je težak test i za učesnike i za opremu. 

Pogledajte video sa gospodarima ekstrema na Grenlandu 

Pneumatici Nokian Hakkapeliitta 44 suočili su se sa ozbiljnim testom. Avantura nazvana Expeditions7 krenula je iz mesta Isortok na južnom kraju Grenlanda i zaputila se ka mestu Vulf Land (Wulff Land) na krajnjem severu. Putovanje se najvećim delom odvijalo po vrhu kontinentalnog glečera, koji je dugačak više hiljada kilometara i debeo preko tri kilometra u određenim tačkama. 

Tokom putovanja, članovi ekspedicije su vodili dnevnik sa klimatskim podacima i prikupljali su uzorke snega i leda koje su kasnije predali univerzitetima u istraživačke svrhe. Ekspedicija je trajala skoro tri nedelje pre nego što je grupa stigla u selo Sisimiut na zapadnoj obali Grenlanda. Ukupno pređeno rastojanje iznosilo je 5.169 km. 

Napredovanje uprkos izazovima 

Žestoki uslovi na Grenlandu naterali su vozače i vozila na ekstreman napor. Štaviše, za vreme priprema jedno od vozila je delimično upalo u reku pokrivenu ledom. 

- Najteži deo bio je polazak i pronalaženje bezbedne putanje sa morskog leda na debeli kontinentalni sloj leda, kaže Emil Grimson, jedan od osnivača kompanije Arctic Trucks koji je takođe učestvovao u ekspediciji. 

- Vozili smo po tankom ledu koji je prekrivao reku kada je jedno od naših vozila propalo. Srećom, to je najgora stvar koja nam se desila i uspeli smo da započnemo putovanje sa svega nekoliko dana zakašnjenja. 

Ekspedicija se na putu susretala sa brojnim drugim izazovima. Promenljivi zimski uslovi i mećave sa nultom vidljivošću mestimično su usporavali napredovanje. Na najsporijim deonicama puta, vozila su uspevala da prevale samo 10 kilometara na čas. Najniža zabeležena temperatura iznosila je -40 °C.

Međutim, Grenland je tokom putovanja pokazao i svoju lepu stranu. 

- Od pogleda na glečer u njegovoj punoj veličini zastaje dah, kaže Grimson. - Dolazak u Vulf Land nakon toliko dana vožnje po ledu takođe je bio momenat za pamćenje. To mesto je impresivno... prosto neverovatno. Mislim da se niko nije dovezao automobilom toliko daleko na sever. 

Teranje opreme do krajnjih granica 

Pust, prelep i netaknut pejzaž Grenlanda ne predstavlja laku stazu, čak ni za najiskusnije zimske vozače. Zato se ekspedicija oslanjala na najsavremeniju opremu kako bi preživela put preko glečera, stenovitog terena i mekih snežnih nanosa.

Tim je odabrao tri posebno konstruisana vozila islandskog proizvođača Arctic Trucks – iste tipove vozila koja su se koristila u ekspedicijama na Antarktiku. Najnovije vozilo bilo je opremljeno pneumaticima visokih performansi Nokian Hakkapeliitta 44 najsevernijeg svetskog proizvođača pneumatika, kompanije Nokian Tyres. Ovaj pneumatik poseduje gumenu smesu napravljenu tako da pruža i prianjanje i izdržljivost u veoma hladnim uslovima.

- Želeo sam da koristim pneumatike Nokian Hakkapeliitta na osnovu svog prethodnog iskustva sa njima. Ti pneumatici savladavaju ekstremne uslove i funkcionišu neverovatno dobro čak i pri temperaturi od -40 stepeni, kaže Grimson.

Jedan pneumatik Nokian Hakkapeliitta 44 teži 70 kilograma i ima prečnik od preko jednog metra. Ovaj robusni pneumatik ugledao je svetlost dana prošle godine kao rezultat duge saradnje između kompanija Nokian Tyres i Arctic Trucks.

- Na mekom snegu potrebni su vam veliki pneumatici sa velikom zapreminom vazduha, Grimson objašnjava. - Dužina kontaktne površine može se podesiti regulisanjem pritiska u pneumatiku. Široki pneumatik bolje nosi teret i neće upadati u sneg toliko duboko kao uži pneumatik. 

Da li ćemo imati dovoljno goriva? 

Jedan od najvažnijih koraka u postupku početnog planiranja jeste precizno proračunavanje potrošnje goriva. Na glečeru nema benzinskih stanica. 

- Srećom, na kraju smo potrošili manje goriva nego što smo procenili, kaže Grimson. - Pneumatici Nokian Hakkapeliitta imaju ekonomičnu potrošnju. Tim je više od polovine goriva vukao na sankama iza vozila. 

- To je bio prvi put da smo gorivo vukli u rezervoarima na sankama iza vozila, priseća se Grimson. - Imali smo poteškoća da fiksiramo rezervoare za sanke i da sprečimo raspadanje sanki na tvrdom terenu. 

Neponovljivo iskustvo 

Tronedeljna ekspedicija pretvorila je sedmočlanu ekipu u tesno povezan tim u kom je svako imao svoje zaduženje, od kuvanja, popravljanja vozila pa do fotografisanja.

I, kakvo je bilo putovanje? 

- Zaista neponovljivo iskustvo, kaže Grimson. - Putovanja poput ovakvog prebacuju vas u neku drugu realnost. Možete da se fokusirate samo na ono što je trenutno pred vama, uživate u trenutku i zaboravljate na sve ostalo. 

Članovi ekspedicije bili su: Greg Miler (vođa), Skot Brejdi, Klej Kroft, dr Jon Solberg i Kurt Vilijams iz Sjedinjenih Država i Emil Grimson (drugi vođa) i Torfi Johanson sa Islanda. 

Arhiva novosti