13.02.2019

Pneumatici budućnosti biće pametni – vozači žele pneumatike koji mogu da reaguju na vremenske uslove

Pametna tehnologija je sve prisutnija u automobilima. Veštačka inteligencija može da reaguje brže od ljudi, a uvodi se i u pneumatike. Korisnike naročito interesuju pneumatici koji zahvaljujući senzornoj tehnologiji mogu da se prilagode različitim vremenskim uslovima. Prema anketi koju je organizovala kompanija Nokian Tyres**, 34% evropskih vozača nada se da će i crni, okrugli gumeni delovi njihovih automobila u budućnosti automatski reagovati na vremenske uslove. 

„Internet stvari” ostvaruje sve brži proboj u većinu potrošačkih proizvoda. To u praksi znači da se predmeti opremaju senzorima koji mogu da mere, prepoznaju i reaguju na promene u okruženju. Krevet sa senzorima može da prati kvalitet vašeg sna, a pametna odeća može po potrebi da greje i hladi svoje korisnike. 

Pametni pneumatici takođe mogu da prate i sebe i svoje okruženje brže i na više načina nego što to može vozač. 

– Senzori u pneumatiku mogu da mere dubinu šare i habanje i mogu da upozore vozača kada je potrebna zamena ili da predlože rotiranje pneumatika sa prednje i zadnje osovine kako bi se izjednačila pohabanost i optimizovao njihov radni vek, kaže Temu Soini koji je zadužen za nove tehnologije u kompaniji Nokian Tyres. 

Pametna rešenja na vidiku 

U prvom talasu pametne tehnologije, senzori ugrađeni u pneumatike meriće različite promenljive i prosleđivaće informacije vozačima, ili direktno u sisteme na samom vozilu ili na mobilni uređaj vozača. Međutim, istinski pametan pneumatik je onaj koji može automatski da reaguje na informacije sa senzora – bez bilo kakve intervencije vozača. 

– Takvi pneumatici bi mogli automatski da se prilagode vremenskim uslovima i uslovima puta, na primer, promenom šare gazeće površine. Po mokrom vremenu, brazde za vodu mogle bi da se prošire i smanje rizik od plivanja pneumatika. 

Industrija pneumatika je već načinila prve korake ka pametnim pneumaticima i senzori se već sada često koriste za merenje pritiska u pneumaticima. Međutim, pravi pametni pneumatici još uvek nisu dostupni. 

– Trenutno postoji vrlo mali broj primena pametnih rešenja najnovije generacije kod pneumatika putničkih vozila, ali to će se sigurno promeniti u sledećih pet godina, a vrhunski pneumatici će pružati više rešenja za asistenciju vozaču. Pneumatici koji reaguju automatski još uvek su stvar budućnosti, kaže Soini. 

Da bi postali stvarnost, moramo da rešimo niz stvari, na primer, kako da napravimo senzore tako da budu dovoljno izdržljivi i bezbedni uprkos konstantnom naprezanju i kako da pametnu tehnologiju učinimo sastavnim delom masovne proizvodnje pneumatika. 

Bezbednost u osnovi razvoja

Pored pametnih pneumatika, korisnici žele da oni budu i bezbedni. Prema anketi kompanije Nokian Tyres, skoro svaki drugi vozač želeo bi da pneumatici budu bezbedniji nego sada.

Pneumatici su ključni bezbednosni faktor. Četiri površine veličine dlana predstavljaju jedinu tačku kontakta sa površinom kolovoza i njihov glavni zadatak je da vas bezbedno dovedu tamo gde ste krenuli, bez obzira na vremenske uslove ili uslove puta.

Danas su visokokvalitetni pneumatici već izuzetno bezbedni. Bez obzira na to, poboljšanje je uvek moguće. Ključni su neprekidni razvoj i nemilosrdno testiranje. 

– Razvoj u oblasti tehnologije materijala pneumatika omogućava nam da konstruišemo pneumatike koji rade još bolje u zahtevnim uslovima. U praksi, možemo da poboljšamo prianjanje u ekstremnim uslovima bez žrtvovanja izdržljivosti. U kompaniji Nokian Tyres bezbednost je uvek bila na prvom mestu kod razvoja novih pneumatika, a tako će biti i nadalje, kaže Temu Soini. 

Želje evropskih vozača u pogledu budućnosti pneumatika ** 

Želim da moji pneumatici u budućnosti... 

  1. budu bezbedniji 44% (sve zemlje)

Nemačka 34%, Italija 51%, Francuska 30%, Češka 50%, Poljska 56%

  1. koriste senzornu tehnologiju za prilagođavanje različitim uslovima 34% (sve zemlje)

Nemačka 30%, Italija 40%, Francuska 35%, Češka 28%, Poljska 35%

  1. eliminišu potrebu za sezonskim promenama pneumatika 33% (sve zemlje)

Nemačka 35%, Italija 30%, Francuska 40%, Češka 28%, Poljska 34%

  1. da se sporije habaju nego sada 25% (sve zemlje)

Nemačka 27%, Italija 19%, Francuska 21%, Češka 33%, Poljska 25%

  1. lako kotrljaju, štede gorivo i tako produžavaju domet mog električnog vozila 23% (sve zemlje)

Nemačka 28%, Italija 23%, Francuska 19%, Češka 24%, Poljska 21%

  1. budu otporni na bušenje, da se sami popravljaju 22% (sve zemlje)

Nemačka 19%, Italija 20%, Francuska 17%, Češka 25%, Poljska 31%

 

** Podaci su zasnovani na odgovorima 4.100 ispitanika u anketi kompanije Nokian Tyres sprovedenoj u decembru 2018. i januaru 2019. godine. Anketu je na internetu sprovela agencija za ispitivanje tržišta YouGov.

 

Arhiva novosti