08.11.2018

Provera dubine šare nije dovoljna – obezbedite sigurnu zimsku vožnju uz pomoć naših profesionalnih saveta

Pre menjanja zimskih pneumatika, ne zaboravite da proverite dubinu šare i stanje lamela. Možete sami menjati pneumatike, ali taj posao zahteva koncentraciju. Žurba može da dovede do oštećenja vašeg automobila ili pneumatika. 

Kada dođe vreme za montiranje zimskih pneumatika, treba da utvrdite da li su još uvek upotrebljivi. Jedan od čestih trikova je provera dubine šare pomoću novčića od dva evra. Međutim, provera indikatora bezbedne vožnje je mnogo jednostavnija. Indikator bezbedne vožnje koji postoji na svim proizvodima brenda Nokian Tyres predstavlja niz brojeva na gazećoj površini pneumatika, pri čemu brojevi postepeno nestaju trošenjem pneumatika. Najveći vidljivi broj označava preostalu dubinu šare. 

Dubina šare je naročito važna kod vožnje po lapavici; na klizavim kolovozima lamele postaju važnije. 

Treba da pratite stanje svojih pneumatika

Prianjanje zimskih pneumatika bez šiljaka zasniva se na šari gazeće površine i materijalima od kojih je napravljena, stoga korisnici treba da paze na lamele i brazde. Prianjanje omogućavaju oštre ivice lamela i meka gumena smesa. Ako su lamele plitke, zaobljene i čvrste, a ne fleksibilne, pneumatik je izgubio mogućnost prianjanja.

Uz to, automobili najčešće imaju prednju vuču, teži su nego ranije, a snaga motora je sve veća. Agresivan stil vožnje još više ubrzava habanje pneumatika. Prebacujte pneumatike sa zadnje na prednju osovinu i obratno posle svakih 6.000 do 8.000 kilometara, pošto je trošenje pneumatika različito na različitim pozicijama. Ne zaboravite da proverite pritisak prilikom menjanja pneumatika. 

Unapred utvrdite odgovarajući pritisak 

Prvi noćni mrazevi predstavljaju pravo vreme za prelazak na zimske pneumatike. U to vreme senovite površine ujutru mogu da budu zaleđene. Prilikom zamene pneumatika treba biti pažljiv. Greške mogu da upropaste vaše pneumatike ili čak da dovedu do otpuštanja točkova u toku vožnje. 

Martin Dražik, proizvodni menadžer kompanije Nokian Tyres Central Europe, podseća da se, na primer, pneumatici sa strelastom šarom okreću u određenom smeru. Pneumatik ima strelastu šaru koja mora da se kotrlja ka napred. Ako se pneumatik drugačije namontira, neće imati odgovarajuće prianjanje po zahtevnim zimskim uslovima. 

– Uvek treba da obezbedite odgovarajući pritisak u pneumaticima pre nego što ih montirate. Ljudi se ponekad odvezu do benzinske pumpe da provere pritisak tek nakon što montiraju zimske pneumatike. Ako dva pneumatika imaju veoma nizak pritisak, mogu da se oštete tokom vožnje do benzinske pumpe, Dražik navodi primer. 

Ako se na vašim točkovima koriste konusne matice, konusni deo treba da bude okrenut ka unutra. Takođe, ako na felnama postoje prstenovi za centriranje, morate ih prebaciti na felne sa zimskim pneumaticima. U suprotnom, doći će do vibracija. 

Iako postoji mnogo detalja, naučićete kroz praksu. 

– Počnite tako što ćete učiti od nekog ko je vešt u menjanju pneumatika. Nije to nuklearna fizika, kaže Dražik. 

Međutim, ako smatrate da vaša veština nije dorasla zadatku, prepustite taj posao stručnjaku. 

– Menjanje pneumatika na najnovijim vozilima nije baš jednostavno, veličina pneumatika je porasla, što znači da zauzimaju više mesta i da rukovanje njima zahteva veću snagu, kaže Martin Dražik, proizvodni menadžer u kompaniji Nokian Tyres Central Europe. 

Korisnici Vianor-ove usluge čuvanja pneumatika blagovremeno dobijaju predloge termina za zamenu pneumatika, pre početka sezone. Pre zamene, stručno lice proverava stanje pneumatika. Na takav način vozač će znati da su pneumatici na njegovom vozilu bezbedni i u skladu sa zakonskim odredbama. 

Saveti za menjanje pneumatika 

  • Primenite test sa novčićem: Utisnite novčić od dva evra u brazdu gazeće površine. Ako je spoljašnja, srebrna ivica vidljiva iznad gazeće površine, pneumatike treba zameniti. Širina srebrnog dela novčića je 4 milimetra. Po zakonu, minimalna dubina šare iznosi 3 mm.
  • Svi proizvodi kompanije Nokian Tyres imaju indikator bezbedne vožnje (DSI) koji vozačima omogućava da provere stanje i bezbednost svojih pneumatika. Indikator bezbednosti pokazuje dubinu glavnih brazdi pneumatika, to jest, kolika je preostala debljina gazeće površine.
  • Postarajte se da imate krstasti ključ za točkove, gedoru i dobru dizalicu. Dizalica koja se dobija uz automobil nije namenjena višekratnoj upotrebi.
  • Proverite u priručniku automobila gde se nalaze uporne tačke za dizalicu i koji su preporučeni pritisci za pneumatike. Zimske pneumatike je potrebno naduvati za 0,2 bara više od letnjih.
  • Za menjanje pneumatika potrebna vam je čvrsta i ravna podloga.
  • Ako vaš automobil ima alu-felne, dotegnite šrafove nakon 100-200 pređenih kilometara.
  • Na svakih 6.000 do 8.000 kilometara trebalo bi da pneumatike sa prednje osovine prebacite na zadnju i obratno. Zbog toga je neophodno zabeležiti pozicije prilikom skladištenja pneumatika. 

Savete pružio Martin Dražik, proizvodni menadžer kompanije Nokian Tyres Central Europe.

Arhiva novosti