23.05.2019

Tri razloga za redovnu proveru pritiska u vašim pneumaticima

Letnja sezona samo što nije stigla. Ako želite da izvučete maksimum iz letnje vožnje, proverite da li je pritisak u vašim pneumaticima odgovarajuć. Pritisak u pneumaticima utiče na bezbednost, trajanje pneumatika i potrošnju goriva. Evo tri osnovna razloga za redovnu proveru pritiska u pneumaticima. 

  1. Lakša vožnja i veća bezbednost 

Pritisak u pneumaticima značajno utiče na upravljivost automobila i bezbednost. Nedovoljno ili neravnomerno naduvani pneumatici mogu da učine da automobil tromo reaguje na upravljanje i da se neočekivano ponaša u ekstremnim situacijama. 

– Važnost odgovarajućeg pritiska naročito je naglašena u ekstremnim situacijama sa brzim manevrima, poput promena trake ili izbegavanja sudara sa životinjom na putu. S druge strane, nedovoljno naduvani pneumatici po kiši mogu da produže zaustavni put i smanje otpornost na plivanje, objašnjava Martin Dražik, proizvodni menadžer u Nokian Tyres Europe. 

Nestabilno upravljanje postaje još izraženije pod većim opterećenjem. Kod vožnje pod velikim opterećenjem prikolice ili kampera, treba malo da povećate pritisak u pneumaticima. 

  1. Duži radni vek pneumatika 

Pritisak u pneumaticima utiče i na njihov radni vek. Nedovoljno naduvani pneumatici brže se habaju i skloniji su oštećenju. 

– Nizak pritisak u pneumaticima dovodi do zagrevanja i pojačanog habanja. Usled zagrevanja strukturnih elemenata pneumatika, veći su izgledi da dođe do strukturnog oštećenja i pucanja pneumatika. 

Nedovoljna naduvanost smanjuje rastojanje između felne i površine pneumatika. Zbog toga pneumatik lakše može da udari u felnu i veća je verovatnoća oštećivanja pneumatika prilikom prelaska preko bankine. U proleće zbog izbočina i udarnih rupa može doći do učestalijih udaraca u pneumatik. 

– U idealnom slučaju, nizak pritisak u pneumatiku rešava se i pre menjanja pneumatika. U najgorem, nedovoljno naduvani pneumatik može da se ošteti i pre nego što stignete do benzinske, kaže Martin Dražik. 

  1. Manja potrošnja goriva i smanjene emisije CO2 

Pritisak u pneumaticima direktno je povezan sa potrošnjom goriva i emisijom ugljen-dioksida iz automobila. Nedovoljna naduvanost povećava otpor kotrljanja pneumatika, što dovodi do nepotrebne potrošnje goriva. 

– Mnogi proizvođači automobila navode i takozvani „Eko” preporučeni pritisak za automobile, pored preporučenih vrednosti za 1-3 osobe i puno opterećenje. Takva podešenost maksimalno smanjuje otpor kotrljanja i emisije izduvnih gasova, objašnjava Dražik. 

Vazduh se vremenom ispušta, a prilikom uobičajene vožnje nemoguće je reći da li je pneumatik nedovoljno naduvan. Prema tome, čak i nakon zamene pneumatika pritisak treba da proveravate na svake tri nedelje ili bar pre dužih letnjih putovanja. Nema potrebe da se smanjuje pritisak po toplom vremenu jer blaga prenaduvanost ne škodi pneumatiku.

 

Saveti za bezbednu letnju vožnju 

  • Zamenite pneumatike koji su u upotrebi duže od 6 godina, čak i ako je šara dobra.
  • Proverite dubinu šare. Iz bezbednosnih razloga, minimalna preporučena dubina šare je 4 mm. Korišćenje izlizanih pneumatika produžava zaustavni put vozila i umanjuje njegovu upravljivost.
  • Proverite da li na bočnim zidovima i gazećoj površini postoje naprsline, pukotine ili nenormalna ispupčenja.
  • Proverite glavne brazde. Veće kamenje zaglavljeno u glavnim brazdama tokom vožnje će se zabijati sve dublje u pneumatik i može da izazove oštećenje.
  • Proverite da li su svi pneumatici podjednako istrošeni. Rotirajte ravnomerno istrošene pneumatike između zadnje i prednje osovine. Iz bezbednosnih razloga, dva pneumatika koja su u najboljem stanju montirajte na zadnju osovinu.
  • Redovno proveravajte pritisak u pneumaticima. Odgovarajući pritisak unapređuje bezbednost, produžava radni vek pneumatika i smanjuje potrošnju goriva. Pritisak u pneumaticima treba da proveravate na svake tri nedelje i pre svakog polaska na duže putovanje. Pritisak proveravajte dok su pneumatici hladni.
  • Resetujte sistem za praćenje pritiska u pneumaticima nakon što ste naduvali pneumatike na odgovarajući pritisak. Moderni automobili poseduju TPMS (Sistem za praćenje pritiska u pneumaticima) senzore kao deo standardne opreme.
Arhiva novosti