30.07.2018

Uživajte u bezbednoj letnjoj vožnji: Najbolji saveti za sprečavanje bušenja pneumatika

Rizik od bušenja prisutan je tokom cele godine, ali ga možete sprečiti ili ograničiti oštećenje ako do njega dođe. Sve kreće od pravilne pripreme. Bušenje je najčešća vrsta problema sa pneumaticima. Tipični uzroci su ekseri, šrafovi i oštro kamenje.

„Treba da budete naročito pažljivi prilikom vožnje kroz zone građevinskih radova: možete naići na oštre komade polomljenog kamenja koji lako mogu da probuše pneumatik. Naročito po vlažnom vremenu, komadi oštrog kamenja mogu da prođu kroz pneumatik kao vreo nož kroz puter i da probiju čelično jezgro”, kaže Martin Dražik, proizvodni menadžer u Nokian Tyres.

Takođe, nizak pritisak u pneumatiku povećava rizik od oštećenja bočnog zida. Na primer, kada prelazite preko bankine, pneumatik koji je pod niskim pritiskom može da se nabije na ivicu felne i da pukne. „Kada je pritisak prenizak pneumatik se previše savija i bočni zid će biti podložniji oštećenju prilikom sudara sa preprekama. Ako se to desi, pneumatiku više nema spasa: popravljanje oštećenog bočnog zida na pneumaticima za putničke automobile nije ni bezbedno ni preporučljivo,” objašnjava M. Dražik.

Činjenica da bušenje pneumatika uopšte nije neuobičajeno vidi se i po rezultatima najnovije ankete* koju je kompanija Nokian Tyres sprovela među evropskim vozačima. Tokom perioda od pet godina, oko 40% vozača u gotovo svim praćenim zemljama doživelo je jedno ili dva bušenja pneumatika na svom automobilu. Bušenje pneumatika je najređe u Nemačkoj, gde 69% vozača nije imalo nijedno bušenje pneumatika u periodu od pet godina.

Kako sprečiti bušenje

Bušenje pneumatika se ne može u potpunosti izbeći. Međutim, može se sprečiti i šteta se može umanjiti. Pored oprezne vožnje, veoma je važno i održavanje odgovarajućeg pritiska. Noviji modeli automobila imaju TPMS (sistem za praćenje pritiska) koji prati pritisak u pneumaticima i emituje upozorenje ako pritisak opadne. Ako vaš automobil nema TPMS potrebno je da pritisak proveravate na svake tri nedelje.

Odgovarajući pritisak značajno produžava vek pneumatika. Različiti proizvođači automobila imaju svoje preporučene vrednosti za pritisak pneumatika koje se uglavnom zasnivaju na upravljivosti i udobnosti.

„Odgovarajući pritisak pneumatika je važan jer ako je pritisak, na primer, 20% niži, radni vek pneumatika se skraćuje za 50%. Prema tome, efekat je značajan. Generalno, pritisak pneumatika zimi treba da bude oko 0,2–0,3 viši nego u letnjim pneumaticima. Uvek treba da povećate pritisak kada je automobil pod velikim teretom. Ako se pritisak ne poveća bočni zidovi pneumatika će početi da se krive ka spolja, što ih čini podložnijim oštećenjima,” M. Dražik savetuje.

Međutim, većina vozača neredovno proverava pritisak pneumatika, što pokazuju rezultati ankete* koju je sprovela kompanija Nokian Tyres. Na primer, u Nemačkoj samo 36% vozača redovno proverava pritisak svakog meseca. Situacija je otprilike ista i u drugim evropskim zemljama poput Poljske, Češke, Francuske i Italije. Bugarski i Rumunski vozači su po tom pitanju najdosledniji. Anketa je takođe otkrila da najmanje četvrtina evropskih vozača proverava pritisak u pneumaticima pre polaska na duži put.

Održavajte bezbedno rastojanje u vožnji

Još jedan ključni element je održavanje bezbednog rastojanja od vozila ispred i iza vašeg automobila. Štaviše, u slučaju neočekivanih događaja poput iznenadnog bušenja pneumatika, to bukvalno spasava život. Stoga je uvek pametno održavati bezbedno rastojanje kako bi se sprečile opasne situacije. Nažalost, ne pridržavaju se svi vozači tog pravila. Rezultati ankete* pokazuju da u proseku tek nešto više od 50% evropskih vozača tvrdi da redovno održava bezbedno rastojanje u vožnji. To je najmanje slučaj u Češkoj Republici, gde samo 37% vozača tvrdi da redovno održava bezbedno rastojanje. Najsavesniji u tom pogledu su bugarski, italijanski i poljski vozači. U svakom slučaju, imajte na umu to da nije loše pozvati pomoć na putu ako situacija postane ozbiljna ili ako je probušeni pneumatik na strani suprotne kolovozne trake.

Jedinstvene garancije kompanije Nokian Tyres

Nokian Tyres svim svojim kupcima omogućava bezbrižnu vožnju zahvaljujući jedinstvenim patentiranim tehnologijama ali i garancijama. Tehnologija aramidnih bočnih zidova kompanije Nokian Tyres primenjuje izdržljiva aramidna vlakna na bočnim zidovima pneumatika za SUV vozila. Aramidna garancija kompanije Nokian Tyres pokriva slučajna oštećenja bočnih zidova i pneumatika i besplatno pruža nov odgovarajući proizvod.

 

Kratak kurs o oštećenju pneumatika

Kada? Do oštećenja pneumatika može doći u bilo koje doba godine, ali najčešće se dešavaju tokom sezone letnjih praznika. Ljudi leti obično voze na duže staze i tada ima više radova na putu. U proleće i na jesen smrzavanje zemljišta oštećuje kolovoz. Loše stanje puteva takođe može da poveća rizik od bušenja.

Zašto? Bušenje je najčešća vrsta oštećenja pneumatika. Taj rizik se ne odnosi samo na istrošene pneumatike. Oštri predmeti koji se zabiju u brazdu mogu da probuše čak i nov pneumatik i da probiju jezgro pneumatika. Nizak pritisak u pneumaticima često uzrokuje oštećenje bočnog zida kada pneumatik pretrpi udarac.

Kako ih izbeći? Održavajte odgovarajući pritisak u pneumaticima. Ako je automobil opterećen više nego obično, povećajte pritisak shodno opterećenju. Sprečite nepotrebna oštećenja tako što ćete voziti pažljivo, pogotovo na putevima koji su u lošem stanju ili u zonama radova.

Šta raditi? Ako upravljanje vašim automobilom postane nestabilno, zaustavite se na bezbednom mestu što je pre moguće. Naučite da koristite komplet za popravku pneumatika ili osigurajte da vam je rezervni točak u ispravnom stanju i da imate potreban alat za menjanje točka. U problematičnim situacijama prvo osigurajte bezbednost saobraćaja pa zatim pozovite pomoć na putu. Imajte toplu odeću u automobilu za slučaj da dođe do bušenja pneumatika po hladnim uslovima.

Arhiva novosti