20.09.2018

Voda na putu je znak opasnosti: Izbegnite plivanje pneumatika – šta treba raditi tokom vožnje i pre kretanja na put

Jesenji putevi nas zovu, čak i kada je vreme loše. Putevi prekriveni kišnicom mogu da izlože vozače opasnosti od plivanja pneumatika. Srećom, nekoliko jednostavnih mera predostrožnosti može da obezbedi bezbedno i bezbrižno putovanje.  

Plivanje pneumatika vozača pretvara u putnika

Plivanje pneumatika predstavlja ozbiljnu pretnju u kišnim uslovima krajem leta ili tokom jeseni. Kada gazeća površina ne može da ukloni svu vodu između pneumatika i puta, u tom slučaju se ispod pneumatika formira neka vrsta jastučeta. Time pneumatik gubi moć prianjanja a vozač više nije u stanju da kontroliše vozilo. 

Važno je ostati smiren u slučaju plivanja pneumatika.

-          Ako vozilo počne da pliva, treba podići stopalo sa papučice gasa i pritisnuti kvačilo. Ne sme se kočiti ili naglo okretati volan. Prianjanje može iznenada da se vrati dok vozilo usporava. Kada se to desi, pneumatik bi trebalo da bude usmeren na pravu stranu, a ne u smeru nadolazećeg saobraćaja, kaže Martin Dražik, proizvodni menadžer kompanije Nokian Tyres.

Redovna provera pneumatika i pritiska u njima

Srećom, rizik od plivanja pneumatika može se smanjiti još pre nego što sednete za volan. Prvi način je redovna provera dubine šare pneumatika i proveravanje da li su u dobrom stanju. Izlizani pneumatici podrazumevaju lošiju sposobnost uklanjanja vode, pošto gazeća površina više nije u stanju da primi vodu. 

-          Zakonom je propisano da gazeća površina na letnjim pneumaticima mora iznositi najmanje 1,6 milimetara, ali treba imati na umu i to da pneumatici naglo gube sposobnost sprečavanja plivanja već na 4 milimetra, kaže Dražik

U nedavnim testovima koje je sproveo časopis Tekniikan Maailma (5/2018), izlizani pneumatici počinjali su da plivaju pri brzini od samo 75 km/h. Najbolji novi pneumatik ne testu počeo je da pliva tek pri brzini od 88 km/h. Pored dubine gazeće površine, takođe treba paziti na pritisak u pneumatiku. Nizak pritisak u pneumatiku povećava rizik od plivanja. Provera pneumatika i redovno doduvavanje bitne su mere predostrožnosti koje vas ne koštaju ništa na najbližoj benzinskoj stanici. 

Odgovarajuća brzina pomaže održavanju kontrole

Plivanje pneumatika može se sprečiti i za volanom. Najbitnije je uvek održavati tačno propisanu brzinu. Na kolovozu se nikada ne sme slepo verovati tehnologiji ili smatrati ograničenje brzine minimalnom vrednošću. Čak ni novi pneumatici ne mogu sprečiti rizik od plivanja ako se prebrzo vozi po kiši.

-          Najvažnija mera predostrožnosti koju vozač može preduzeti jeste prilagođavanje brzine vozila uslovima na putu i vremenskim uslovima. Po jakoj kiši, brzinu treba smanjiti i za 15-20 km/h kako bi se pneumatiku omogućilo da uklanja suvišnu vodu iz prostora između pneumatika i površine kolovoza, podseća Dražik.

Stoga, treba odrediti dovoljno vremena za putovanje po kiši ili nepredvidivim vremenskim uslovima kako bi se otklonio svaki pritisak da se vozi brzo. Takođe je veoma bitno održavati bezbedno odstojanje po kiši pošto vlažne površine povećavaju zaustavni put. Uz to, treba obraćati pažnju i na površinu kolovoza. Kolovoz se može izlizati od upotrebe i kolotrazi ponekad mogu biti veoma duboki. 

-          Po kolotrazima ne treba voziti jer zadržavaju vodu. Bezbednije je voziti pored kolotraga, kaže Dražik.

Upamtite ovo prilikom kišovitog vremena:

  1. Proverite pritisak u pneumaticima. Preporučena minimalna dubina šare je 4 mm.
  2. Proverite pritisak u pneumaticima. Izduvani pneumatici teži su za upravljanje a troše i više goriva.
  3. Prilagodite brzinu vremenskim uslovima. Po jakoj kiši brzinu treba smanjiti i za 15-20 km/h.
  4. Vozite smireno. Održavajte bezbedno rastojanje i vozite odgovarajućom brzinom.
  5. Gledajte na kolovoz. Ne vozite po kolotrazima jer zadržavaju vodu.
Arhiva novosti