16.08.2018

Zaboravite na kolotrage – Saveti za udobniju letnju vožnju

Na udobnost vaše vožnje utiče više faktora, poput vremenskih prilika, doba dana i naravno, drugih vozača. Srećom, vozač može da utiče bar na neke od tih faktora i time obezbedi udobno putovanje bez nepotrebne žurbe, buke i nervoze. Jedan od takvih primera su kolotrazi koji su česti na mnogim evropskim putevima. Možda ćete doći u iskušenje da pratite iste tragove kojima su prošle hiljade drugih vozača, ali to stvara veću buku i dovodi do većeg habanja pneumatika nego vožnja van njih. 

– Iz nekog bizarnog razloga, ljudi preferiraju vožnju po kolotrazima gde je asfalt najgrublji i gde je rizik od plivanja pneumatika najveći. Umesto vožnje po kolotrazima punim vode, skrenite malo ustranu, savetuje Martin Dražik, proizvodni menadžer Kompanije Nokian Tyres za Centralnu Evropu. 

Stignite na odredište udobno i sa stilom 

Od vašeg stila vožnje zavisi koliko će putovanje biti stresno za vozača i putnike. Matematički gledano, smanjenje brzine za deset kilometara na čas usporiće vas za samo osam minuta na sto kilometara, ali to putovanje može da učini mnogo bezbednijim i udobnijim. 

Preticanje drugih da biste brže stigli negde predstavlja beskrajnu borbu radi par minuta. Takođe, postepeno ubrzavanje štedi vaše pneumatike. 

Odgovarajući pritisak 

Kada su vam automobil i pneumatici u dobrom stanju, možete da uživate u bezbednoj vožnji. Odgovarajući pritisak u pneumaticima pruža vam dodatnu bezbrižnost, povećava udobnost vožnje i produžava radni vek pneumatika. 

Pritisak u pneumaticima treba da proveravate na svakih par nedelja i pre svakog polaska na duže putovanje. Svaki model automobila ima odgovarajući pritisak pneumatika koji proizvođač određuje, kako za mala tako i za velika opterećenja. Preporučeni pritisci se obično mogu naći sa unutrašnje strane vrata ili u korisničkom priručniku. Većina benzinskih stanica poseduje opremu za merenje i prilagođavanje pritiska u pneumaticima, a ni kupovina sopstvenog manometra vas neće mnogo koštati. 

– Odgovarajući pritisak pneumatika je važan. Ako je pritisak prenizak, automobil neće reagovati na upravljanje kao što bi trebalo. Prenaduvani pneumatici umanjuju kvalitet vožnje i povećavaju nivo buke. Rezultat toga je manja udobnost, kaže test-vozač kompanije Nokian Tyres Petri Pananen. 

Kvalitetni pneumatici imaju čvrsto prianjanje 

Postoje velike razlike u pogledu prianjanja i tendencija ka plivanju pneumatika između poznatih, odgovornih proizvođača pneumatika i onih sa manje poznatim markama pneumatika. Razlike postaju najočiglednije u ekstremnim uslovima. Kraći zaustavni put kvalitetnih pneumatika doprinosi bezbednosti i sprečava nezgode. – Dubina šare je veoma značajan faktor za prianjanje pneumatika i njegovu sklonost ka plivanju. Letnji i zimski proizvodi kompanije Nokian Tyres poseduju patentirani DSI indikator koji prikazuje preostalu dubinu šare u vidu brojeva na gazećoj površini, kaže Martin Dražik

Činjenicu da većina evropskih vozača preferira pneumatike vrhunskog kvaliteta potvrđuje i nova anketa o letnjim pneumaticima koju je sprovela kompanija Nokian Tyres*. 58% evropskih vozača složilo se da pneumatici vrhunskog kvaliteta imaju bolju upravljivost u različitim uslovima vožnje. Isti procenat – 58% vozača – takođe je potvrdio da su vrhunski pneumatici bezbedniji u zahtevnim vremenskim uslovima i da njihova struktura pruža veću izdržljivost u različitim uslovima vožnje. Prema ovoj anketi, prianjanje pneumatika na vlažnom kolovozu predstavlja najznačajniju karakteristiku kod kupovine letnjih pneumatika.

Profil je bitan

Proizvođači automobila definišu standardne veličine i profile ali i opcionalne veličine za svako vozilo. Veličina pneumatika se povećava a profili se smanjuju, ali visokoprofilni pneumatici i dalje pružaju udobniju vožnju. 

– Viši profil pneumatika pruža udobniju vožnju. Kruta gumena smesa može da uzrokuje neudobnu vožnju: otpor kotrljanja se povećava a osećaj vožnje će biti grublji. Nivo buke u kabini je takođe faktor koji utiče na komfor u vožnji i treba da obratite pažnju na njega kada čitate testove pneumatika u automobilističkim časopisima, objašnjava Martin Dražik

Saveti u vezi sa pneumaticima za bezbrižnu letnju vožnju

  1. Odaberite kvalitetne letnje pneumatike. Oni traju duže i imaju bolje karakteristike. U odabiru željenih pneumatika mogu vam pomoći testovi pneumatika u automobilističkim časopisima kao i EU oznake koje pružaju informacije u prianjanju na vlažnim podlogama, ekonomičnosti i spoljašnjem nivou buke.
  2. Bolji osećaj kod upravljanja. Širi pneumatik nižeg profila pruža bolji osećaj kod upravljanja nego uži pneumatik višeg profila. To znači da će pneumatik biti osetljiviji na upravljačke manevre vozača. Takvi pneumatici su pogodni za vozače koji vole brz odziv upravljanja i sportski osećaj.
  3. Veća udobnost u vožnji. Međutim, širi pneumatik će biti osetljiviji na kolotrage na putu, zbog čega uži pneumatici višeg profila mogu predstavljati bolju alternativu za vozače koji žele udobnost. Uži pneumatik je takođe bezbedniji na mokrim kolovozima jer bolje izbacuje vodu nego širi pneumatik.
  4. Merite i korigujte pritisak u pneumaticima. Odgovarajući pritisak u pneumaticima unapređuje bezbednost, produžava radni vek pneumatika i smanjuje potrošnju goriva. Pritisak u pneumaticima treba da proveravate na svake tri nedelje i pre svakog polaska na duže putovanje. Pritisak proveravajte dok su pneumatici hladni.
  5. Proverite šaru pneumatika nekoliko puta tokom leta. Aktivni vozači to treba češće da rade. Preporučena minimalna dubina iznosi 4 milimetra, iako zakon dopušta i nižu vrednost.
  6. Proverite ravnomernost habanja. Neravnomerna pohabanost je znak da nešto nije u redu. To može da bude posledica neodgovarajućeg pritiska ili neparalelnih točkova.
  7. Proverite zategnutost šrafova na točkovima nakon menjanja pneumatika. Kod alu-felni je potrebno dotegnuti šrafove nakon par stotina kilometara.
  8. Produžite radni vek pneumatika prebacivanjem prednjeg para nazad i obratno kada razlika u dubini šare dostigne 2 milimetra.

*Podaci su zasnovani na internet anketi koju je u periodu april-maj sprovela kompanija Nokian Tyres u saradnji sa istraživačkom agencijom Taloustutkimus Oy. Anketa je sprovedena u pet zemalja (Nemačka, Poljska, Češka, Italija i Francuska) na uzorku od 1.000 ispitanika iz svake zemlje.

Arhiva novosti